Yoga


 

Waarom Yoga voor ouderen ? 

 

Yoga is een geweldige manier voor ouderen om op een veilige manier hun fysieke en mentale gesteldheid te verbeteren. Het lijkt misschien een grote opgave om op latere leeftijd nog aan yoga te beginnen, maar dat is het niet. Zo kun je op iedere leeftijd en op ieder niveau yogalessen volgen, zelfs op de stoel. De vele voordelen van yoga voor ouderen, wegen in ieder geval zwaarder dan ieder excuus om er niet aan te doen! Daarom hebben we vijf voordelen van yoga voor ouderen op een rijtje gezet.

 

1. Yoga verbetert je balans en stabiliteit

Het is voor ouderen belangrijk om een goede balans te behouden. Veel yogahoudingen richten zich hierop en versterken tegelijkertijd de spieren die bijdragen aan meer stabiliteit.

 

2. Yoga maakt je flexibeler

De flexibiliteit van het lichaam neemt af naarmate je ouder wordt. Dit kan leiden tot fysieke beperkingen, klachten, en ongelukken. Het rekken en strekken tijdens yoga maakt je flexibeler en vergroot je bewegingsbereik. Hierdoor sta je (letterlijk) steviger in je schoenen en voel je je zelfverzekerder in het dagelijks leven.

 

3. Yoga maakt de botten en spieren sterker

Lichaamsbeweging is essentieel voor het behoud van sterke botten en spieren. Bij yoga heb je echter geen gewichten nodig om sterk te blijven of te worden. Hierdoor is yoga uitermate geschikt voor ouderen die osteoporose willen voorkomen.

 

4. Yoga houdt je hersenen scherp

Het lichaam en de geest zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Tijdens yoga let je op je ademhaling en luister je naar je lichaam. Hierdoor voel je dat je in contact staat met jezelf, je omgeving, en de wereld om je heen. Dit meditatieve proces heeft positieve effecten op het brein. Hierdoor kun je helder nadenken en verminder je eventuele zorgen. De voordelen hiervan zijn vooral bij ouderen met dementie aanzienlijk. 

 

5. Yoga maakt je gelukkiger

Yoga draagt op verschillende manier bij aan een gelukkiger leven. Het bewegen helpt bij het loslaten van negatieve emoties en bewust ademhalen. Zo kalmeert het lichaam en mediteren doorbreekt angstige gedachten patronen. Daarnaast is het bijwonen van yogalessen tevens een wekelijks of dagelijks uitstapje. Dat levert ongetwijfeld leuke sociale contacten op!

 


Activiteit: Yoga, docent Lenie Ozga, Maashees 07-11-2017


Plaats


Beugen 


Boxmeer 


Boxmeer 


Boxmeer 


Boxmeer 


Boxmeer 


Boxmeer 


Boxmeer


Maashees 


Oeffelt 


Overloon 


Overloon 


Overloon


Overloon


Rijkevoort 


Sambeek 


Vierlingsbeek 


Vierlingsbeek


Vortum - Mullem 


Vortum - Mullem


Locatie


Kruispunt 


De Weijer


De Weijer


De Weijer


Sint Anna 


Sint Anna 


Weijerstaete 


Weijerstaete


Plein 27 


Kleppenburg 


De Pit 


De Pit 


De Pit


De Pit


De Poel 


Elsenhof 


Joffershof 


Laurentius


Knillus 


Knillus


Tijd


do 10.30 - 11.30 uur


wo 08.45 - 09.45 uur


wo 10.00 - 11.00 uur


do 09.30 - 10.30 uur


wo 09.00 - 10.00 uur


wo 10.00 - 11.00 uur


wo 14.45 - 15.45 uur


wo 15.45 - 16.45 uur


wo 10.00 - 11.00 uur


ma 9.30 - 10.30 uur


di 09.30 - 10.25 uur *


di 10.30 - 11.30 uur *


di 15.30 - 16.30 uur


wo 19.30 - 20.30 uur


wo 13.30 - 14.30 uur


di 10.15 - 11.15 uur


di 08.45 - 09.45 uur


di 09.15 - 10.15 uur


wo 17.45 - 18.45 uur


do 18.00 - 19.00 uur


Docent


Kitty Putman


Jolanda Moest


Jolanda Moest


Josje Houben


Maerten Verstegen 


Maerten Verstegen 


Camilla Brouwer


Camilla Brouwer


Lenie Ozga


Maerten Verstegen


Camilla Brouwer


Camilla Brouwer


Camilla Brouwer


Camilla Brouwer


Maerten Verstegen


Jolanda Moest


Jolanda Moest


Maerten Verstegen


Maerten Verstegen


Camilla Brouwer



* Yoga op de stoel


Download
SWOGB Aanmeld en richtlijnen formulier 2
Adobe Acrobat document 131.3 KB